неділя, 28 липня 2019 р.

Портрети Митрополита Шептицького, мальовані О. Новаківським



Олекса Новаківський. «Князь Церкви». 1915 р., калька, олівець

Олекс Новаківський. «Мойсей». 1915-19 рр.

Олекса Новаківський. «У митрополичому кріслі». Ескіз, 1924 р.

Оці три портрети Митрополита Андрея зберігаються у Львові. Про який портрет, приблизно датований 1922 роком, ішлося Святославові Гординському? Де він є нині?

Святослав Гординський 
ПОРТРЕТ МИТРОПОЛИТА АНДРЕЯ В НЮ ЙОРКУ
«Свобода», 5 грудня 1984
У неділю, 9-го грудня ц.р., на святочній Академії, присвяченій пам'яті померлого 40 років тому Митрополита Андрея Шептицького, уперше покажуть в Ню Йорку монументальний його портрет роботи найвидатнішого мистця маляра Західньої України - Олекси Новаківського. З цілої великої серії портретів Митрополита, які виконав мистець — понад 10, цей портрет мабуть, єдиний, що зберігся. Всі інші, які були в колишньому Національному музеї у Львові, за інформаціями львівських мистців — зникли “невідомо куди". Існуючий портрет, розміром 130 х 110 сантиметрів, пощастило вивезти з Варшави одному жидівському еміґрантові до Німеччини тільки тому, що портрет був виконаний на тонкому лляному полотні і дався звинути в тонкий рульон. Впродовж кількох років образ був на продаж, але ніхто з українців не міг рішитися на високу ціну і портрет врешті мав купити один німецький манастир. Одначе, беручи до уваги велику не тільки мистецьку, а й історичну вартість того портрету, авторові цих рядків удалося зорганізувати викуп того твору, і він тепер знаходиться в ЗСА.
Часово, портрет походить з років після Першої Світової війни, коли Новаківський виконав подібним орнаментальним стилем низку історичних портретів - князів Ярослава Мудрого, Ярослава Осмомисла і своїх обох синів як княжичів. Тоді теж постав образ „Мойсей", що фактично є портретом Митрополита Андрея, з далеким відгомоном монументального мармурового Мойсея роботи Мікельанджеля. Цей монументалізм видний і в збереженому портреті, який належить до т.зв. „композиційних портретів", мальованих не безпосередньо з натури, а як синтеза всіх характерних даній особі рис, спостережених мистцем, власне, в малюнках і рисунках з природи. Портрет не підписаний, бо Новаківський підписував свої твори тільки при продажі, видно, що він хотів зберегти цю річ для себе, можливо як студію для великого олійного твору. Замість підпису мистець нарисував на митрі свою монограму — „Н" в „О", якою він підписував багато своїх творів. Щодо датування портрету, 1922 рік - то подана дата є приблизна. Новаківський працював над численними своїми творами не раз роками, тож дата може означати або початок, або закінчення твору.
Постать Митрополита, в усіх своїх владичих реґаліях, показує мужчину в силі свого віку й авторитету, десь між 50-60 роками. Мистець блискуче передав усі характеристичні риси обличчя і маєстат цілої постаті у завершеній композиції. Немає сумніву в тому, що це один з шедеврів українського портретного малярства, місце якого в майбутньому буде в національній ґалерії України.