З листування Алли Горської
Горська – Заливасі (27.10.1964)
Кривавий птах,
що летить до вогню.
Згорає.
Виходить Заливахою.
Його не беруть кулі шаблонів.
Бо він сам арсенал
криштальних думок
з кривавими полисками.
Кривавий птах,
що летить до вогню.
Згорає.
Виходить Заливахою.
Його не беруть кулі шаблонів.
Бо він сам арсенал
криштальних думок
з кривавими полисками.
Горська – Заливасі (06.12.1964)
Сонях!
Заливашенько!
...Ваш лист білий-білий, як комірець сорочки в день
народження.
Сумні очі. Вії напівзаплющені.
Комірець тримає красиву голову, а очі важким
сумом хилять голову.
Вона ж гордовито посміхається.
Знаєте, сонях тільки вночі хилить голову. Проте
цього не видно.
А вдень сонях – сонечко, світло і тепло.
Дякую Вам за випромінювання.
Мій злий Вам поцілунок.
Алла.
Сонях!
Заливашенько!
...Ваш лист білий-білий, як комірець сорочки в день
народження.
Сумні очі. Вії напівзаплющені.
Комірець тримає красиву голову, а очі важким
сумом хилять голову.
Вона ж гордовито посміхається.
Знаєте, сонях тільки вночі хилить голову. Проте
цього не видно.
А вдень сонях – сонечко, світло і тепло.
Дякую Вам за випромінювання.
Мій злий Вам поцілунок.
Алла.
Горська – Заливасі (18.02.1965)
Куме, любий,
Опанасе!
Ви – в чорному. Дуже гострий.
Різкі риси пошматованого обличчя, червоне волосся тече на гостру чорну пляму одягу.
Руки – неспокій. Нігті дуже красивої, твердої спокійної форми.
Ви – в чорному з пошматованим обличчям.
Я – в білому. На абсолютно білому тлі.
Читала Франсуа Війона.
Поруч з ним здаєшся собі імпотентом.
Багато у мене куштування в творчості.
З одного боку – друже-обиватель, з другого – Захід, а власного рідного ґрунту і не видно.
Труби виють. Скрипки стогнуть. Тулумбаси б`ють.
Калейдоскоп.
Хочу Вас бачити. Втратила відчуття Вас – Землі.
Земле моя, з очима, які стогнуть.
Де Ви зараз? Де Ваша шабля?
Ріже, січе? Чи походжає, одягнена в "декор"?
Всі хочуть приємностей.
Приємностей від дружини.
Приємностей від коханки.
Приємностей на службі.
Приємностей в кіно.
А хто дивиться в небо?
Ті, що з їх зморщок росте хліб.
Опанасе!
Цілую. А.
Куме, любий,
Опанасе!
Ви – в чорному. Дуже гострий.
Різкі риси пошматованого обличчя, червоне волосся тече на гостру чорну пляму одягу.
Руки – неспокій. Нігті дуже красивої, твердої спокійної форми.
Ви – в чорному з пошматованим обличчям.
Я – в білому. На абсолютно білому тлі.
Читала Франсуа Війона.
Поруч з ним здаєшся собі імпотентом.
Багато у мене куштування в творчості.
З одного боку – друже-обиватель, з другого – Захід, а власного рідного ґрунту і не видно.
Труби виють. Скрипки стогнуть. Тулумбаси б`ють.
Калейдоскоп.
Хочу Вас бачити. Втратила відчуття Вас – Землі.
Земле моя, з очима, які стогнуть.
Де Ви зараз? Де Ваша шабля?
Ріже, січе? Чи походжає, одягнена в "декор"?
Всі хочуть приємностей.
Приємностей від дружини.
Приємностей від коханки.
Приємностей на службі.
Приємностей в кіно.
А хто дивиться в небо?
Ті, що з їх зморщок росте хліб.
Опанасе!
Цілую. А.
Горська – Заливасі в концтабір у Мордовії (16.09.1965)
"На шаблях сидіти жорстко".*
Провокація повзе гадюкою по Землі.
Жах ховає очі – помийниці.
Арнольдові виб-ки гарячково готують страви з гна.
Обиватель ковтає.
Земля вкривається кривавим потом.
Серце чорне.
З кожним ударом вибухає:
Іван… Іван.. Іван.
Стогне сонце в кайданах.
Повітря пахне грошами.
Х … піднімається тільки на гроші.
Донецьк.
Алла.
"На шаблях сидіти жорстко".*
Провокація повзе гадюкою по Землі.
Жах ховає очі – помийниці.
Арнольдові виб-ки гарячково готують страви з гна.
Обиватель ковтає.
Земля вкривається кривавим потом.
Серце чорне.
З кожним ударом вибухає:
Іван… Іван.. Іван.
Стогне сонце в кайданах.
Повітря пахне грошами.
Х … піднімається тільки на гроші.
Донецьк.
Алла.
Горська – Заливасі в концтабір у Мордовії (1967)
Заливашенько,
Опанасе,
сонечко рідне!
Добридень!
Серце ниє, кривавиться, Земля сторчма стає. Що з вами? Івано-Франківськ. Камера, грати, коридори, охоронці, слідчі. Слідчі, коридори, охоронці, камера, грати. Що з Вами?
Повітря київське набито до краю передбаченнями? Аж дихати важко. Кожного дня "чи буде суд, чи буде кара…"
І невідомо.
Напишіть.
[...]
Заливашенько,
Опанасе,
сонечко рідне!
Добридень!
Серце ниє, кривавиться, Земля сторчма стає. Що з вами? Івано-Франківськ. Камера, грати, коридори, охоронці, слідчі. Слідчі, коридори, охоронці, камера, грати. Що з Вами?
Повітря київське набито до краю передбаченнями? Аж дихати важко. Кожного дня "чи буде суд, чи буде кара…"
І невідомо.
Напишіть.
[...]
На могилі Алли Горської. 1991
Горська – Заливасі в концтабір у Мордовії (1967)
"На шаблях сидіти жорстко".
Заливашенько,
любимий.
Незаплямоване!
Сонечко!
Як Вам це вдалося?
2 місяці – криза.
Геніальний авантюризм, шарлатанство.
Серце розірвалося, знов зрослося.
Пожмакане,
криве, проте,
дідько його
забирай, б'ється.
Потім 2 місяці – пекельна праця.
Продовження.
Ескізи
Цікаво.
Працюємо в складі: Зарецький, Зубченко,
Пришедька (її чоловік), я. **
Вилигуюся, як к-ва в пасльоні,
бо Гаращенко наді мною.
Чи хто там у Вас? ***
Тю, скільки сволоти на кожного
громадянина.
"Пироги – не вороги" –
гасло багатьох монументалістів.
Приховане.
На поверхні словоблуддя.
Площинність. Плаваюча пляма.
Зв'язок з архітектурою.
Площинність кольорів.
Площинність має свою історію.
Європейська перспектива – поверхова –
момент.
Ассирійська перспектива – суть подій.
Спустошеність духовного життя –
формальні
пошуки.
Мексиканці!
Соціальна подія.
Трагічність народного життя.
Звернулась до образів, об'ємів.
Суть, трагедія, народи, герої. Весь оркестр!
"На шаблях сидіти жорстко".
Заливашенько,
любимий.
Незаплямоване!
Сонечко!
Як Вам це вдалося?
2 місяці – криза.
Геніальний авантюризм, шарлатанство.
Серце розірвалося, знов зрослося.
Пожмакане,
криве, проте,
дідько його
забирай, б'ється.
Потім 2 місяці – пекельна праця.
Продовження.
Ескізи
Цікаво.
Працюємо в складі: Зарецький, Зубченко,
Пришедька (її чоловік), я. **
Вилигуюся, як к-ва в пасльоні,
бо Гаращенко наді мною.
Чи хто там у Вас? ***
Тю, скільки сволоти на кожного
громадянина.
"Пироги – не вороги" –
гасло багатьох монументалістів.
Приховане.
На поверхні словоблуддя.
Площинність. Плаваюча пляма.
Зв'язок з архітектурою.
Площинність кольорів.
Площинність має свою історію.
Європейська перспектива – поверхова –
момент.
Ассирійська перспектива – суть подій.
Спустошеність духовного життя –
формальні
пошуки.
Мексиканці!
Соціальна подія.
Трагічність народного життя.
Звернулась до образів, об'ємів.
Суть, трагедія, народи, герої. Весь оркестр!
Горська – Заливасі в контабір у Мордовії (05.07.1969)
«На шаблях сидіти жорстко»
Опанасе! Серденько! Любий хлопче!
Чи дійсно Ви такий худий, сивий та сумний, яким наснилися мені 25 червня під ранок? Прокинулась і цілий день ходила, ніби гору на плечах носила.
[...] Для Вас, Опанасе, після табірної режисури чиясь режисура в мистецтві буде нестерпна.
Група художників подорожувала 9—11 травня по Чернігівщині. Я побачила Ніжин вперше. Не знаю, чи були Ви там. Якби я не могла жити у Києві, жила б у Ніжині. Читаю «Инквизиция в раю» Алві Бессі. Надішлю Вам. [...]
Опанасе, я читала Ваші листівочки, де Ви себе дідусем називаєте.
Ліна [Костенко] народила сина. Повернетесь, народите сина, щоб не було переводу козацькому роду.
Цілую Вас міцно, міцно.
Ваша Алла
«На шаблях сидіти жорстко»
Опанасе! Серденько! Любий хлопче!
Чи дійсно Ви такий худий, сивий та сумний, яким наснилися мені 25 червня під ранок? Прокинулась і цілий день ходила, ніби гору на плечах носила.
[...] Для Вас, Опанасе, після табірної режисури чиясь режисура в мистецтві буде нестерпна.
Група художників подорожувала 9—11 травня по Чернігівщині. Я побачила Ніжин вперше. Не знаю, чи були Ви там. Якби я не могла жити у Києві, жила б у Ніжині. Читаю «Инквизиция в раю» Алві Бессі. Надішлю Вам. [...]
Опанасе, я читала Ваші листівочки, де Ви себе дідусем називаєте.
Ліна [Костенко] народила сина. Повернетесь, народите сина, щоб не було переводу козацькому роду.
Цілую Вас міцно, міцно.
Ваша Алла
________________
* Цитата з жартівливих рядків:
На даху куняє ґава,
На щаблях сидіти жорстко,
А Арнольдові цікаво,
Де блукає пані Горська.
(У листуванні слово "щаблі" замінено на "шаблі". Йдеться про каґебістів, що стежили за Аллою Горською і звикле сиділи на сходах ("на щаблях") у під'їзді її будинку.)
* Цитата з жартівливих рядків:
На даху куняє ґава,
На щаблях сидіти жорстко,
А Арнольдові цікаво,
Де блукає пані Горська.
(У листуванні слово "щаблі" замінено на "шаблі". Йдеться про каґебістів, що стежили за Аллою Горською і звикле сиділи на сходах ("на щаблях") у під'їзді її будинку.)
** У цьому складі виконували 1967 року мозаїки в Маріуполі.
*** "бо Гаращенко наді мною. Чи хто там у Вас?" – мається на увазі "наглядач", бо Панас Заливаха у цей час був у мордовському концтаборі.
У майстерні. 1992
24.04.2007
Цієї ночі, проти 24 квітня 2007 року, в Івано-Франківську помер видатний художник Опанас Заливаха.
Цієї ночі, проти 24 квітня 2007 року, в Івано-Франківську помер видатний художник Опанас Заливаха.
Народився він на Харківщині 26 листопада 1925 року. Голодного 1933 року сім`ї вдалося виїхати з України на Далекий Схід. Панас вчився в художніх училищах, 1946 року вступив у Ленінґрадський державний інститут живопису, скульптури, архітектури ім. Рєпіна Академії мистецтв СССР, але закінчити його зумів лише 1960 року, бо був виключений «за поведінку, недостойну совєтського студента» – не пішов на зустріч з кандидатом у депутати. Про своє українство задумався, коли студенти інших національностей питали: «А звідки ти? До якої культури належиш?». Працював у Калінінґраді, в Тюмені.
1957 року Панас Заливаха побував на практиці в Косові – і захотів бути українцем. У грудні 1961 перебирається в Івано-Франківськ, часто буває в Клубі Творчої Молоді в Києві, знайомиться шістдесятниками Іваном Світличним, Іваном Дзюбою, Євгеном Сверстюком. У 1964 році до ювілею Т.Шевченка Заливаха разом з Аллою Горською, Людмилою Семикіною, Галиною Зубченко, Галиною Севрук створив вітраж у Київському університеті. Але ще до прийняття комісією вночі проти 9 березня вітраж був знищений за розпорядженням партійних органів – як «націоналістичний». 27 серпня 1965 року Заливаха заарештований і в березні 1966 засуджений на 5 років таборів суворого режиму за ч.1 ст. 62 КК УССР, «антирадянська агітація і пропаганда» – за читання і зберігання самвидаву. Карався в Мордовії, де малювати йому забороняли. Тоді Заливаха взявся за малу ґрафіку – екслібриси, листівки. Усі роботи вилучалися і знищувалися. Так пропало понад 200 робіт художника.
[Коли вийшов з табору, одружився з Дариною, племінницею Степана Бандери. Вони виховали сина Ярослава та доньку Ярину.
Всю душу вкладав у відродження незалежної України.]
[...] Талановитий, самобутній художник, людина високих чеснот, Опанас Заливаха був загальновизнаним видатним представником української культури.
Він помер вночі проти 24 квітня 2007 року в Івано-Франківську.
Василь Овсієнко
Тінь
Сподівання
Розвинутий соціялізм
Картини Панаса Заливахи. Добірку репродукцій уклав Sverediuk Roman https://sverediuk.com.ua/hudozhnik-shistdesyatnik-opanas-zalivaha/#more-20792