пʼятниця, 8 травня 2020 р.

Льоля Світлична - та, що йшла за двох





...Будні - високосні. Кожен день - Великдень.
Все життя - кантата, все - органний Бах.
Хай зануда скиглить, квилить злидень -
Їм верховна музика сфер не по зубах.
Жити без чернеток, первозданням проби,
Осяянням криці, вглибленої в гарт.
Жити часом трудно, але як же добре!
Жити - я скажу вам достеменно - варт.
Жити безоглядно: хто де, що де скаже?
Жити у нестямі максим - і тоді... Доля?
Хай і доля. Та вона така вже...
Ти готова? Браво! Я - також. Ходім.
Підем разом двоє. Навіть як немає
Поруч ні душі. А як впаде один,
Ти не зупиняйся. Шлях кінця не має.
Доки ноги носять, Ти за двох іди.*

Іван Світличний



Світлій пам'яті тої, що йшла за двох.
Льоля Світлична (Терещенко), дружина видатного українського правозахисника, поета й літературознавця Івана Світличного. Вона належала до тих рідкісних українських жінок, котрі не лише підтримували своїх чоловіків у їхній боротьбі з режимом за права нації та людини, за національну гідність, а й з подиву гідною жертовністю несли підхоплений зі слабнучих рук смолоскип до останнього подиху.
Народилася в Києві. Інженер-будівельник, закінчила аспірантуру Інституту будівельної механіки АН УССР. Працювала в "Проектстальконструкції", викладала опір матеріялів у Київському інженерно-будівельному інституті (КІБІ).
* 2 квітня 1924, Київ — † 18 лютого 2003

З Леонідою Світличною я, підліток із містечка Яремча, познайомився далекого 1968 року. Це було в Карпатах, під Чорногірським хребтом, де зібрався тоді український дисидентський цвіт. Одні вже встигли скуштувати совєтських тюрем, інші опинилися там пізніше, декого Бог милував. То була дивовижна компанія — Іван Світличний з дружиною, Надійка Світлична, Іван Русин, поет Микола Рачук, Раїса Мороз, чоловік якої Валентин перебував тоді, здається, в ув’язненні, Оленка Антонів, Валентина Чорновіл. Усіх і не згадаю...
Як тепер, пригадую: сидить біля намету на березі озера Несамовитого, де ми розбили табір, Іван Світличний і щось записує, тримаючи в руці стос аркушів. Хтось мені сказав, що він перекладає Жана-П’єра Беранже. Через два роки, в Києві, Іван Світличний подарує моїй мамі томик цього французького поета з серії «Перлини світової лірики» з таким написом: «Катерині Методіївні, Павлові Івановичу і Тарасові — з глибокою пошаною».
Льоля (саме так, а не інакше називали вже тоді Світличну) мужньо долала всі гірські переходи, особливо штурм навпростець вершини Ґреґіт неподалік Космача, без дороги, через лісоповал, коли доводилося постійно переступати і переповзати через величезні горизонтальні кругляки. 12 липня, на Петра і Павла, ми всі були в космацькій церкві, а службу тоді правив майбутній Патріарх Володимир Романюк. Я ще тоді не вмів відрізняти шпиків від звичайних людей, але з розмов знав, що вони є. Були вони і в Коломиї, де наші шляхи розходилися. Пригадую, як мій батько завів Івана Світличного й Івана Русина до знайомих — родини Лободів — де був клондайк забороненої тоді літератури: Грушевський, Кубійович, «Літературно-наукові вісники»... Увечері київські гості сіли в поїзд на Львів, а ми повернулися до Яремча. А перед Львовом люди в цивільному вирішили перевірити вміст рюкзаків обох Іванів і вилучили частину книжок.
Очевидно, враження, винесені з тижневого походу по Карпатах у такому добірному товаристві, не минулися марно. На другому курсі, будучи студентом Дрогобицького педінституту, я захистив курсову роботу, присвячену порівняльному аналізові українських і російських перекладів Беранже, відзначену пізніше на міжвузівській студентській конференції у Львівському університеті.
Я всі ці роки не знав, що дівоче прізвище Світличної — Терещенко. Й от десь на початку листопада минулого року ми з дружиною вирішили провідати Леоніду Павлівну. Півтори години промайнули як мить. Вона розповідала про свою родину, тітку-черницю Фролівського монастиря, про їхнє життя в цьому монастирі на Подолі. Наймоторошнішим спогадом її життя, як вона нам сказала, була хода з Байкового цвинтаря до Фролівського монастиря збезлюдненим містом, коли зусібіч дивилися на них темні очниці вибитих вікон. Ішла осінь 1943 року. Київ був окупований німцями, які виганяли рештки населення з міста. Тому певний час Терещенки переховувалися в одному з гробівців на Байковому цвинтарі. Чи марилося тоді пані Льолі, що останній свій спочинок вона знайде разом з чоловіком на цьому самому кладовищі?
Під час останніх відвідин Леоніда Світлична говорила нам, що використовує кожну мить світлового дня для впорядкування спадщини Івана Світличного, оскільки зір не дозволяє їй працювати при лампі. І вже добігала кінця робота над другим томом листів.
Леоніда Світлична згадувала також свої поїздки в табір до чоловіка. Бувало, дорогою туди чи звідти заїжджала до друзів у Львів, причому на той самий квиток. Цим способом, як вона нам пояснила, можна було користуватися протягом трьох днів. А в умовах постійної нестачі грошей, значної ізоляції і частих мандрів просторами «нєоб'ятной» такі заїзди були як ковток свіжого повітря.
А ще Леоніда Павлівна розповіла, що в неї зберігається запис голосу Василя Симоненка, коли він на квартирі Світличних читав свої вірші. Робив запис Іван Олексійович. Оскільки на початку 60-х років магнітофони були рідкістю, навряд чи залишилося багато приватних записів поетового голосу. Коли я запитав її, де та плівка, пані Льоля відповіла, що в другій кімнаті, заповненій книжками і паперами, але не пригадує, в якому саме місці зберігається запис.
До речі, стоси книжок, акуратно прикриті якоюсь матерією, були складені і в коридорі. Світлична сказала, що ці книжки, буває, слугують їй своєрідною підпорою, коли вона йде на кухню чи до вхідних дверей.
З останньої зустрічі запам’ятався також епізод із телефоном. Коли вона понесла на ремонт апарат, телефоніст розкрутив його, полагодив, тоді дуже уважно подивився на Світличну, поклав їй на долоню «жучок» і сказав: «Тепер буде добре чути». Той підслуховуючий пристрій пролежав там, мабуть, не одне десятиліття.
Згадала Леоніда Світлична і про похід 1968 року. Їй я запам’ятався хлопчиком, а тепер, мовляв, це чоловік із сивіючим волоссям...
Я поцікавився в пані Льолі, чи пише вона спогади. Виявилося, що руки не доходять. Коли ми прощалися з нею, я запитав, чи не можна якось зайти з мікрофоном і записати її спогади. Вона, звичайно, погодилась. Але за буденними клопотами я, на превеликий жаль, не встиг цього зробити.
...Леоніда Світлична відійшла у вічність 18 лютого після інсульту, який розбив її 9 лютого. Відспівували покійну 21 лютого у символічному для української історії місці — на Аскольдовій могилі в церкві Святого Миколая Чудотворця, в яку Леоніда Світлична ходила. Вона належала до тих рідкісних українських жінок, котрі не лише підтримували своїх чоловіків у їхній боротьбі з режимом за права нації та людини, за національну гідність, а й з подиву гідною жертовністю несли підхоплений зі слабнучих рук смолоскип до останнього подиху.
14.3.2003
 
Присвячується Льолі:
Іван Світличний
***
Ти всім, чим лиш могла, була мені:
Була Великоднем і буднем,
Гарантом «будем-перебудем»,
Була росиною на камені
І каменем — твердим корундом.
Була зигзицею і Ладою,
Живицею на рану і владою —
Єдиною на вся і все.
_______________
* Наведено останні строфи ось цього вірша:
Іван Світличний
ПОЗАЯК
Позаяк світає, позаяк весна вже
І перуни ходять в молодих громах,
Позаяк струмить озон і хміль наснажень,
Грає посполите рушення сурма, -
Геть оспалу лінь і випещену схиму,
Логіку залізну і чавунний глузд!
Геть пиху індичку, святобожність стриму,
Гамлетизм рефлексій і драглі медуз!
Геть хандру гугняву і бадьор остеклий,
Диктатуру страху і страхи тривог!
Дихати - так легко! Видно - так далеко!
День дзвенить, мов арфа.
Хто ти - смертний? Бог?
Сей головокрут! Круте шаленство нервів!
Дикий вибрик серця і крові азарт!
Оргія єства, де балом правлять перві.
Все - в екстазі вибуху. Мить - і гримне старт.
Мить прекрасна, Боже.
Встань, воскресни, Фаусте.
Мить - високовольтний спалах. Мить - снага.
Хай вона святиться, хай розбризне парості
І богує вічністю. Вічність - їй слуга.
Звідки він, цей безум? цей телячий захват?
Але, може, можна й так? І - треба так?
Це життя взахлин, життя на полап, запах,
Цей язичний одур, божевілля всмак!
Може, це тому, що Ти приснилась знову?
Як колись - хмеленно, явна - як давно.
І летять шкереберть світ і всі основи...
Може... Але, може, Ти і Світ - одно?
Значить, це було вже? То з якої речі -
Невтоленний подив, оглашенний сміх?
Доля? Що за глупство, химородства втечі.
Доля? Хай... Та ми її вибрали самі.
Доля - не прокляття і не милість Божа.
Доля - ми самі у високосний час.
І буває ж так: моя - на Тебе схожа,
Викапана Ти. У профіль, та й у фас.
Не казав: богиня. Не скажу - царівна.
Що словесна патока? Досить і того:
Ти світилась чисто. Ти горіла рівно,
Не чадів домашнім вогнищем вогонь.
Шлях - крутий, грудастий, та - не на Голгофу
Скарги - жанр сонливих. Не люблю ридань.
Шлях - тернистий? Добре!
Хрест?І - слава Богу!
Я з своїх плечей на ваші не віддам.
Жити не для свята і помпез параду,
У мільйонних митях жити, як в одній.
Пити, як бальзам, терпку, первинну правду
І вростати цупко в сухожилля днів.
Будні - високосні. Кожен день - Великдень.
Все життя - кантата, все - органний Бах.
Хай зануда скиглить, квилить злидень -
Їм верховна музика сфер не по зубах.
Жити без чернеток, первозданням проби,
Осяянням криці, вглибленої в гарт.
Жити часом трудно, але як же добре!
Жити - я скажу вам достеменно - варт.
Жити безоглядно: хто де, що де скаже?
Жити у нестямі максим - і тоді... Доля?
Хай і доля. Та вона така вже...
Ти готова? Браво! Я - також. Ходім.
Підем разом двоє. Навіть як немає
Поруч ні душі. А як впаде один,
Ти не зупиняйся. Шлях кінця не має.
Доки ноги носять, Ти за двох іди.


Іван Драч, Микола Вінграновський, Григорій Сивокінь, Леоніда Світлична, Михайлина Коцюбинська, Іван Світличний