неділя, 26 травня 2024 р.

Він! Микола Вінграновський

 

Кадр зі стрічки Гурама Петріашвілі


Микола Вінграновський,
останній лірик (с)
† 26 травня 2004

* * *
Твій берег я пройшов, моя ріка!..
В душі моїй печаль стоїть неждана.
Печаль моя щаслива і гірка —
Переді мною далеч океанна.
Я вже спішу страждати і любить —
Весна моя плодами заважніла…
Благословен, хто може не спішить,
Доки хода і воля не змужніла.
Скоріш пливи, нова ріко моя!
Я встигну долюбить, доклясти встигну я!
У кожнім дні своя пора світанна.
Я повен дум про велелюдну згоду,
Я повен дум про серця чисту вроду —
Переді мною далеч океанна…

1956


Стрічка "Він! Микола Вінграновський"
2004
Автор сценарію і режисер Гурам Петріашвілі
Оператор Лесь Зоценко
Музика Victor Morozov
У фільмі брали участь:
Анатолій Дімаров
Іван Дзюба
Іван Драч
Олександр Мороз
Леонід Талалай
Анатолій Каган
Василь Герасим'юк
Пісня у виконанні Віктора Морозова
Голос за кадром Гурама Петріашвілі




Микола Вінграновський читає свого вірша "Ні! Цей народ із крові і землі..."
Уривок зі стрічки


* * *
Ні! Цей народ із крові і землі
Я не віддам нікому і нізащо!
Він мій, він я, він — світ в моїм чолі,
Тому життя його і ймення не пропащі!
Ви чуєте? Це мій народ — як сіль,
Як хрест і плоть мого життя і віку,
І тому доля моя, щастя моє, біль
Йому належать звіку і довіку.
У битві доль, політик і систем
Мої набої — у його гарматах.
Я не слуга його, я — син його на чатах,
Я — син зорі його, що з Кобзаря росте.
Я — син його по крові, і кістках,
І по могилах, і по ідеалах.
Не вам з оскіпленими душами в забралах
Його звеличувать в фальшивих голосах.
Я — формаліст? Я наплював на зміст?
Відповідаю вам не фігурально:
— Якщо народ мій числиться формально,
Тоді я дійсно — дійсний формаліст!
Та де вже дінешся, раз мир заколосив
Пустоколоссям вашим в сиві ночі,
Жаль одного, що в леті до краси
Народу ніколи і плюнуть вам у очі.
Ні! Мій народ не дим, не горевіз,
І я не дам його по брехнях і по кривдах,
Я не пір’їна в гордих його крилах,
Я — гнівний меч його, що від Дніпра до звізд!
1960