неділя, 8 грудня 2019 р.

Зореслав - о. Севастіян Савол, ЧСВВ. До 110-х Уродин




Зореслав,
о. Севастіян Сабол, священик-василіянин, капелан Карпатської Січі, поет, вчений
* 7 грудня 1909, Пряшів — † 20 лютого 2003, Воррен, шт. Мічиґан

С М У Т О К

"Любіть її во время люте."
Т. Шевченко
І.
3 давніх давен вже там було
(Історія про це не знає,
Мабуть, ніколи й не згадає),
Старе українське село.

Жило воно життям нудним:
Крамничок кілька, церква, школа…
Воно не бачило ніколи
Іншого світу поза ним.

Що піп сказав - те люди знали,
А мали те, що жud продав.
Ніхто нікого не питав,
Чи кращі дні в життю бували.

Убогість явно скрізь гуляла,
Нарід лиш знав: коса та ціп.
Та а ні пан, ні жud, ні піп
На це уваги не звертали.

Не всі, мовляв, богові вірні:
Хтось має тут, хтось інший там.
Хоч ліку не було латкам -
Люди були всьому покірні.

Не знало це старе село
Ні втіхи, радощів ні волі.
Буг-річка повз текла поволі,
А з нею безліч літ текло.

І біля цього ось села
На хуторі поміж горбами
Багата злиднями й латками
Сім"я відома всім жила.

Відома тим, що віддавна,
Від часів гетьмана Богдана,
В тім хуторі козак незнаний
Поставив дивного млина.

І хоч млинські колеса дивні
В тім хуторі вже не крутились,
Нащадки ж козака лишились,
А з ними й пісні старовинні.

І як убогість не давила -
Нащадки козака не гнулись,
Пісні і мова не забулись,
В тім хуторі давнина жила.

Текли роки з водами Бугу,
Сім"я ця дивна розросталась,
Сини і дочки добавлялись
До дивного сімейства кругу.

Чи то вже доля так хотіла,
Чи так трапляється на диво,
Щоб всіх талантами до співу
Матуся щедро наділила.

Ніде, мабуть, на Україні
В часи ті пісні не лунали,
А в хуторі завжди витали
Пісні чудові старовинні.

Прохожі часто між горбами,
Над кручею, спустивши ноги,
Відпочивали край дороги
І милувалися піснями.

А часто і з села знайомі
Приходили немов у сnраві,
Приходили й люди лукаві
Пісень послухать по крийому.

Одним із членів в цій сім"ї
Довелось бути і мені.
Сnівав старинні я nісні
Ще в ранні-ранні дні мої.

ІІ.
Нас було шестеро, нівроку,
Обідраних, як Україна.
Ми на Бугу-ріці щоднини
Проводили три чверті року.

Зимою всі ми полювали,
Літом рибальчили зразково,
3 відгомоном вели розмови,
3 водами Бугу розмовляли.

Красою хутір відріжнявся
Від хуторів у всьому світі,
3имою, восени чи в літі
Він Пугач-скелею пишався.

Ця скеля-велетень грудьми
На острів Клепаний нависла,
Немов на ній злоба повисла
Між старовинними людьми.

Колись тут жили nугачі -
Нарід робочий, чесний, бравий, -
На острові ж нарід лукавий
Клепав кайдани і мечі.

Молодший Пугач на коні
3 цієї скелі славно скочив,
Нарід лихий конем зтолочив,
А кузні знищив у вогні.

На цьому ж острові колись
Князь невідомий ближче нам
Чудовий невеличкий храм
Викув у скелі і моливсь.

А коли князь-чернець помер -
Його нащадки християни
Храм берегли від орд поганих.
Він там красується й тепер.

На протипежнім березі
Між скелями, неприступима,
До Пугача стоїть дверима
Старезна Школа в рогозі.

Її прадавні силачі
Зі скель масивних збудували,
В ній молодь розуму навчали
І стерегли вдень і в ночі.

А вже найкращою з красот
Пишається скеля Складна.
На виступі стоїть вона
Мов сторож схованих давнот.

Її силач прадавній склав
Полеглим воїнам на славу,
Що берегли свою державу
Від хижих сусідніх держав.

І тут дитячими ногами
Посеред пам"яток величних
Слідами подій історичних
Ходили ми цілими днями.

А в довгі вечори зимові
При світлі каганця чи свічки
Всідалися ми на припічку
І слухали казки чудові.

Ми з церквою тоді не знались,
До шкіл високих не ходили,
З ученими не говорили,
Від батька грамоти навчались.

Завжди по денному труді
Сідав він з нами на порозі,
Навчав нас розуму по змозі,
Вчив бути мужніми в біді.

Чудово вмів оповідати
Наш втомлений старенький тато.
Він знав усього так багато,
А ми про все хотіли знати.

Які то були дні приємні!
Ми чули про простори дикі,
Моря, народи, rори, ріки,
Ліси, звірів стежки таємні.

Тоді омріяні дороги
В чужі неходжені краї
Полонили думки мої
І рвалися в мандрівку ноrи.

А часом, з"ївши галушок,
Ми слухали щось про Богдана,
Або як похід на султана
Робив козацький ватажок.

Про княжу славу з сумом в серці
Нам батько говорив частенько,
Про вбоrу Україну-неньку,
Про ляхів, про козацькі герці.

Про хижі орди з москівщини,
Про мужній голос Тараса…
Навіть казкові чудеса
Ми забували в ті хвилини.

Завжди такими вечорами
Пісні співали ми сумні,
А, часом, такі жалібні,
Що й обливалися сльозами.

Так ми росли над берегами
Старого Бyry. Хто ж мir знати,
Що незабаром батько й мати
Гірко ридатимуть за нами?

ІІІ.
Десь пролунала дивна вістка.
- Війна,- сказав похмуро тато.
Побожно руки склала мати,
В сінях заплакала невістка.

Війна... походи в невідоме
З відомими нам ватажками…
В душі з неясними думками
Ми розбрелись з рідноrо дому.

Та не довелось нам зробитись
Героями і ватажками,
Пішли ми ріжними стежками,
Щоб більш ніколи не зустрітись.

Я наймолодшим був з шести,
Не встиг ще шлях в життю обрати.
Казала, ридаючи, мати:
- Зостався б дома хоч би ти...

Та хтось бажання інші мав:
Текла десь кров, ревли гармати…
Туди, де смерть почала жати,
Я з хутора помандрував.

Та юности не взяв з собою,
Лишив над Бугом між горбами,
Хутір, що дребежжів піснями,
Принишк пригноблений журбою.

Я йшов хвилястими стежками,
І з багатьох річок пив воду,
Шляхи невільника-народу
Міряв своїми я ногами.

На цих шляхах я надто зрана
Попав в полон святих ідей:
"Рівність і воля для людей,"
"Держава без хлопа і пана."

Захоплений виром борні,
Ставши для багатьох зразком,
Я передвчасно стариком
Зробився в ті кріваві дні.

Майбутність в мене все забрала,
Я нею жив, я служив їй.
Тимчасом доля вирок свій
В бою останнім прочитала.

IV.
І ось я тут, на чужині,
П"ятидесятку доrаняю.
Тепер я, правда, не співаю,
Мені чужі тепер пісні.

Чужі, бо там, над береrами
Буг-річки в хуторі старому
Вже не потрібна більш нікому
Лишилась юність між rорбами.

Чужі тому, що в світ незнаний
Я добровільно без вагання
На поклик власноrо бажання
Прийшов святим майбутнім гнаний.

Чужі, бо зrасло багаття
Між юністю і між майбутнім,
Ніщо вузлом живим могутнім
Не в"яже вже моrо життя.

Ох, ти, безжурна вбога юність!
Чи вміє хтось тебе цінити
Вперед ніж з чаші долі пити
Почне rірку свою безумність?

О, молодість безповоротна
Піснями ввінчана прекрасно!
Тебе змінила передвчасно
Старість нікчемна і скорботна.

Тут, на далекій чужині,
Вже з пасмом сивини над чолом
Я зrадую зі смутком, з болем
Безповоротні твої дні.

Я втратив всі зв"язки з тобою,
Майбутність погляд мій затьмила,
А чужина мій дух зломила.
Не став я Пугачем-скалою.

Не бережу я пісні зброю,
Як хутір наш її беріг,
Бо помиритись я не зміг
З своїм сучасним і з бідою.

V.
Роки пройшли. Вже чужина
Зробила спогад не цікавим.
Дітям моїм, сумним і млявим,
Не апелює давнина.

Вони не знають, що це латка,
Про злидні навіть і не чули,
Про хутір, про пісні, що були,
Не хотять слухати від татка.

Я знаю: похід вже скінчивсь…
Над Бугом хутір зруйнували,
Батьків стареньких десь прогнали,
А я тут не осиновивсь.

Я втратив віру в змаг доби,
Я загубився в штучних днях,
Що здобував колись в боях -
Здаю тепер без боротьби.

Я на колінах жить не вмію,
Тут стоячи не можна жити.
Щоб якось горе облегшити
Я молюся, бажаю, мрію,

Хоч би ще раз, на мить одну
Назад вернутись в Україну,
Побачить хутора руїну,
На мить забути чужину;

3гадать безжурні дні діточі,
Що скарб народний зберігали,
Місця, де жили і співали,
Побачити на власні очі;

Пройтися берегом прекрасним,
У водах Бугу покулатись,
3 відгомоном посперечатись,
На мить порвать зв"язки з сучасним.

Чому з дитинства я не знав,
Що квітка без води зів"яне,
А без землі рости не стане
Хоч би як її поливав?

Чому не знала дітвора,
Що в світі окрім батьківщини
"Нема другої України,
Нема і другого Дніпра?"

Чому хтось не сказав: "Юначе,
Свекруха злюща - це чужина.
В біді завжди своя людина
Хоч скривиться, як не заплаче."

Чому хтось не повчив: "Дитино,
Як виростеш - то пам"ятай:
Батьківщину не покидай
Ні в злу, ні в добрую годину?

Чому не знав я, що до хліба
Ніколи знову не пристане
І цілістю його не стане
Відрізана один раз скиба?

Коли б я знав це все здавна -
То я найглибшу мудрість знав би,
Я слів гірких цих не писав би,
Мене не знала б чужина.

Може, я згнив би десь в Сибірі,
Чи впав би у бою в Карпатах,
Але днів молодих крилатих
Не змарнував би в дикім мирі.

Якщо й не був би я зразком -
То хоч по-правді міг би жити,
Ніхто б не смів мене ганьбити,
Ніхто не звав би східняком.

Ніхто б безбожником не став
Мене на старість величати,
Ніхто б не став мене топтати,
Бо я щось бачив, чув і знав.

***
Сім"я велика вільна нова
3 таких, як я, встає на ноги,
Прийде на батьківські пороги
Безсмертна мрія Тарасова.

Та я не прийду. Все скінчилось.
Я впав незнаним в чужім полі...

А Буг тече, як тік, по волі,
Ніби нічого й не змінилось.


СЕВАСТІЯН САБОЛ – ЗОРЕСЛАВ: ЧЕРНЕЦЬ, ПОЕТ, ДОСЛІДНИК
https://risu.org.ua/ua/index/studios/studies_of_religions/62978/